''Voor een technische groothandel is een gedegen ERP systeem nodig om te blijven bestaan. In de tijd van mijn vader, Ric de Groot, werd deze kans al gauw opgemerkt en zo zetten wij al vanaf eind
jaren '80 technologie in bij onze bedrijfsvoering. Met een assortiment van inmiddels 70.000 artikelen moet je alles wel op orde hebben, want een incourante voorraad, levering of bewerking kan hoog in
de kosten oplopen. Daarnaast maakt automatisering na tuurlijk ook efficiëntieslagen mogelijk. Zo is onze afzet in de afgelopen 20 jaar meer dan verdubbeld, terwijl ons team en de werkdruk nauwelijks
is toegenomen. Onze mensen krijgen dus veel meer werk gedaan!", aldus De Groot. ''Het grote voordeel van de bedrijfssoftware van Pantheon is dat het een breed pakket is. Alles wat een gemiddeld
bedrijf in de MKB nodig heeft, zit er standaard in. Wij zijn al ruim 35 jaar klant, omdat er nog steeds voldoende mogelijkheden in het pakket zitten om mee te werken. Mocht je als bedrijf een klein
magazijn hebben en van bepaalde onderdelen binnen de ERP software geen gebruik maken, dan kan dit eenvoudig aan of uit worden gezet. Het is eigenlijk nog nooit voorgekomen dat iets niet mogelijk was
met de software. Alles kan worden gerealiseerd, eventueel met wat maatwerk.
"Voor een technische groothandel is werken met de juiste informatie een noodzaak"
- Dirk de Groot, Hagro Precisie BV
Volledig geïntegreerd in de website
Onlangs heeft Hagro Precisie zijn website weer vernieuwd, waardoor het beheer en aanpassen van artikelen eenvoudiger verloopt. Het was wel een heel proces om alles compleet te krijgen, geeft De
Groot aan. ‘’In de testomgeving leek alles goed te staan, maar eenmaal live kwamen er toch fouten naar boven. Het is haast onmogelijk om dit volledig uit te sluiten, blijkt ook uit ervaring, maar je
wordt toch altijd verrast. Leerzaam is het wel...”
“Met Magento 2 is de schaalbaarheid en gegevensbescherming van de website verbeterd en klanten ervaren een snelle en soepele beleving bij het online bestellen van producten. Het blijft prachtig om
te zien hoe ons diepe en brede assortiment via onze webshop wordt weergegeven. Alle informatie zoals specificaties en inzetwaarden zijn inzichtelijk voor de klant, zodat zij snel het juiste
gereedschap kunnen vinden en dit ook optimaal kunnen inzetten. Je moet het artikelbestand uiteraard continu aandacht geven, maar het is mooi om te zien dat de website gevoed wordt vanuit het systeem.
Eenvoudig voor de eindgebruiker én voor ons bedrijf.’’
Orders zijn zo gebliept
Hagro Precisie werkt al een tijdje met barcodes om klanten te ondersteunen bij het bestellen en identificeren van artikelen. Uitgaande goederen worden voorzien van een EAN code of een
klant-specifieke barcode. ‘’Wij kunnen scanners vertrekken aan onze klanten. Klanten scannen de barcode bij het inventariseren of opstellen van een bestellijst en kunnen dit snel importeren in hun
online bestelling. Klanten richten dat proces vaak op hun eigen manier in. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een magazijn met bakken waar zij een barcode op plakken. De klant hoeft er maar langs te
lopen en zien dat het artikel bijna op is en ‘bliep’ we hebben weer een order binnen.’’
Alle data is inzichtelijk en eenvoudig op te halen
Dirk de Groot, de derde generatie in het familiebedrijf, zet sterk in op data. ‘’Wij verzamelen ontzettend veel informatie over onze afzetmarkt en ons assortiment via de ERP software van Pantheon.
Doordat alles centraal staat opgeslagen kunnen we analyses maken en beter inspelen op de behoeften van de klant. Dit stelt het management in staat zaken efficiënt in te richten en kosten te
besparen.’’ De Groot benadrukt dat de database in de ERP software van Pantheon Automatisering enorm breed en groot is. ‘’Heel veel velden worden fysiek opgeslagen en standaard vastgelegd. Het is
bijzonder hoeveel datapunten er worden opgeslagen, waardoor je eenvoudig data kunt ophalen en analyses kunt uitvoeren.’’ Binnen het systeem zitten handige hulpvensters, waardoor eenvoudig query’s
worden gerealiseerd. ‘’Het helpt ons als bedrijf bij onze besluitvorming, niet alleen op voorraad niveau, maar ook rond andere zaken op het gebied van Business Intelligence (BI). Wij werken
tegenwoordig met een dashboard waarin omzet, orders en marges per dag overzichtelijk worden weergegeven zodat we werkelijk op ieder moment een actueel beeld hebben van het reilen en zeilen binnen
onze firma.’’
Realtime inzicht in voorraadbewegingen door overzichtelijke dashboards
“In het verleden maakten wij strategische keuzes vooral op basis van inschatting, het zogenaamde ‘onderbuik gevoel’ dat ondernemers ervaren, of op basis van overtuigingen van onze verkopers,”
vertelt De Groot. ‘Sinds enkele jaren baseren wij onze keuzes op data. Door te kijken naar wat er daadwerkelijk wordt verkocht, in welke hoeveelheden en hoe vaak, kunnen wij voorraadbewegingen in de
gaten houden en zelfs voorspellen. Hiervoor hebben wij een ‘decision making tool’ gemaakt. De tool bepaalt de statistische waarschijnlijkheid van de verkoop van een artikel bij een volgende order.
Dit zijn ge middelden en standaarddeviaties die worden ingezet om onze voorraad te optimaliseren. Door te schuiven hebben wij nu veel minder deelleveringen en leveren wij veel vaker in een keer uit.
Wij besparen kosten en de klant is meer tevreden, omdat levertijden omlaag gaan. Onze in courante voorraad en voorraad afschrijvingen zijn enorm afgenomen. Met een artikelbestand van ongeveer 100.000
artikelen kun je handmatig gewoon niet meer effec tief controleren of je voorraadniveaus afdoende zijn. Dit wordt nu gesignaleerd door het ERP systeem.”
Lees de volledige case