Tijdens onzekere periodes is de betrokkenheid tussen medewerkers erg belangrijk. Het kan lastig zijn om contact met elkaar te blijven onderhouden als je genoodzaakt bent om thuis te werken. Wanneer medewerkers langer dan normaal thuis moeten werken, is het van belang dat ze betrokken blijven bij het bedrijf en vooral bij hun collega's. Thuiswerken vereist discipline. Voor veel mensen is het een behoorlijke uitdaging, omdat je snel afgeleid wordt. Zeker als je nog niet vaak thuis hebt gewerkt kan je tips gebruiken.
In deze blog geven we tips over hoe je contact kunt houden met je collega's en hoe je succesvol vanuit huis kunt werken.
1. Communiceer regelmatig
Het behouden van contact met je collega's doe je door regelmatig met elkaar te communiceren. Uiteraard kan je bijvoorbeeld contact houden via een Whatsapp groep, maar face-to-face contact is erg belangrijk. Zeker als je elkaar een tijdje niet zult zien. Plan bijvoorbeeld een dagelijks online overleg in of gewoon een moment om online samen te komen. Bij een video call denkt iedereen vlug aan Skype, maar probeer eens Microsoft Teams. Teams is een communicatie platform speciaal voor bedrijven. Het platform is geïntegreerd met Office 365 waardoor je alle Microsoft bestanden met elkaar kan delen (Excel, Powerpoint, Word etc.) Start als team de dag met een overleg en bespreek de stand van zaken. Zo weet je waar iedereen mee bezig is en hoe het met je collega's gaat. Kies een standaard tijd die voor iedereen geschikt is, bijvoorbeeld 11:00 uur.
2. Blijf beschikbaar
Voor veel medewerkers zal langdurig thuiswerken nieuw zijn. Hier moeten veel mensen ook echt aan wennen. Blijf beschikbaar voor je collega's zodat je elkaar kan helpen waar nodig. Sta als manager ook klaar voor je medewerkers en blijf beschikbaar.
3. Een goede werkplek
Je werkplek thuis zal heel anders zijn dan op het werk. Zorg dat je een ergonomische werkplek hebt en geen last gaat krijgen van je nek en schouders. Ben je bijvoorbeeld gewend om met 2 schermen te werken? Doet dit dan thuis ook.
4. Beschouw iedere dag als een gewone werkdag
Dat je thuis werkt wil niet zeggen dat je in je pyjama achter je computer moet gaan zitten. Doe alles wat je op een normale werkdag ook zou doen. Ga douchen, kleed je aan etc. Begin met je werkzaamheden net zoals je op kantoor zou beginnen. Houd je ook aan je eigen kantoortijden. Zo kom je vanzelf in je werkritme terecht.
5. Pauze
Probeer je aan de pauze-tijden te houden die ook op kantoor gelden. Het is verleidelijk om thuis door te werken, maar het is belangrijk om af en toe even je hoofd leeg te maken.
6. Discipline
Thuiswerken stelt voor veel mensen hun discipline behoorlijk op de proef. Hoe productief ben je als niemand je in de gaten houdt? Je bent echt niet de enige die het een stuk lastiger vindt om thuis evengoed te functioneren als op kantoor. Motiveer jezelf een geef waar nodig soms jezelf een schop onder de kont.
7. Resultaat
Het gaat uiteindelijk om de resultaten en niet hoeveel uur je nu daadwerkelijk thuis hebt gewerkt. Zo lang je doet wat je moet doen komt het goed. Thuiswerken betekent niet dat je ineens minder hoeft te doen dan op kantoor. Je collega's en baas zullen het snel genoeg door hebben als je niet met resultaten komt.
8. Plezier in je werk
Uiteindelijk gaat het er om dat je ondanks het thuis werken, nog steeds plezier hebt in je werk. En zit het even tegen? Voel je vrij om even contact te zoeken met je favoriete collega. Pak even wat drinken en ga weer voor een frisse start.